Det här inlägget har jag klurat på hur jag ska få till en stund. Tänkte lite kort berätta om hur jag kommit dit jag är idag, min viktnedgång alltså. Jag har levt efter mina egna regler under min tid här, & då gäller det att vara disciplinerad. Något jag aldrig klarat tidigare, antar att flytten hit har påverkat mycket, inga invanda beteenden & vanor utan jag fick verkligen börja om på ny kula! Så, nu kör vi!

Inse sanningen- Jag har alltid sett mej som normal, klart jag har mått dåligt över hur kläder satt, att inte vilja kolla i spegeln i provrummen, inte bada något på hela sommaren. Men när jag vägde mej på sjukhuset strax innan jag åkte hit insåg jag, jag är överviktig! Mitt BMI låg inom ramen för överviktig / fetma. Wake up call! Inse, jag hade ett problem!

Planera- Hur ska jag lyckas denna gång? Jag insåg att det ända sättet var att börja motionera & dra ner på matintaget & skippa alla snabba shakedieter!

Offra- Visst, jag har haft dagar när jag verkligen varit så sugen på saker som inte passade in i min diet, men jag tänkte helt enkelt: "Klarar jag mej inte utan att äta det här? Jo!" Blir ju oftast svaret. Brukar upprepa för mej själv i huvudet: "Jag vet hur det smakar, så jag behöver det inte". Jag valde helt enkelt bort saker fast jag inte ville. Till slut blir man van, nyttigt är godast!

Ersätt- Förr belönade jag mej med fet mat, det blir ju lite mysigare ni vet. Nu belönar jag mej med att må bra, se resultaten & en kopp kaffe i solen. Belöningen finns bokstavligen i varje steg jag orkar ta.

Uteslut alkohol- Lets face it, alkohol är & kommer alltid vara, en extremt stor bov när det gäller dom flestas hälsa. 100 ml sött vitt vin innehåller 90 kalorier, hur ofta häller man inte i sej en flaska under en utekväll? Då är du redan uppe i 790 kalorier! & sen några drinkar på krogen, helst en pizza efteråt & sen ett riktigt skråvmål dagen efter. Jag har inte druckigt en droppe under min tid här! So, its a fact, dieting and alcohol, big nono.

Bli medveten- Jag har spenderat många timmar med att googla på näringstabeller, kaloritabeller osv. Räkna!

Matdagbok- Allt ska med, du blir motiverad att hålla nere på intaget, så du slipper skriva ner mer saker som du inte vågar stå för att du stoppat i dej.

Inställning- Ställ in dej på att det kommer bli tufft, men du klarar det! Varför skulle du inte göra det?

Motivation- Hitta en inspirationskälla, googla på bilder på just din förebild! Tänk dej hur du kommer känna dej när du har nått ditt mål. Men, var realistisk! Jag har höfter, jag kommer aldrig kunna få catwalkkropp, men jag har mina förutsättningar & jag kommer vara mitt snyggaste jag!

Stoppa upp- Bromsa när tankarna om mat tar över, jag brukar ta ett glas vatten med citron, borsta tänderna & sen faktiskt gå & lägga mej om jag blir hungrig sent. Har som regel att inte äta efter 18.00.

Håll koll- Väg & mät dej innan du börjar! Vågen kan stå still bra länge, då är det superbra att ha måtten att kolla på! Kom ihåg att muskler väger mer än fett.

Motion- Ta alla chanser att röra på dej! Jag går ju ca 6 km varje dag, plus ca 1.2 mil på jobbet, då brukar jag gå i powerwalktempo hela tiden, runt, runt.  Om det inte finns något att göra på jobbet, tar jag några varv i högt tempo. Sen blir det en powerwalk innan jobbet ca varannan dag. Gå, gå, gå! Det är kul att röra på sej! Det känns motigt i början, men gå sakta & öka takten eftersom? I början hängde jag knappt med Wictoria, fick ont i benen & var allmänt tung & orörlig, nu håller vi en snabbare takt än någonsin!

Dansa- Dra på en bra låt & dansa dej svettig! Det är skitkul!

Var realistisk- Om du vill ha ett resultat som håller, låt det ta tid! Visst, man kan snabbanta med naturdiet osv, men vill man ha hållbart resultat är det livsstilsförändring som krävs! Vad är realistiskt för dej?

Välj bort- Om du är verkligen inte klarar dej utan något sött, ät mindre mat den dagen! Fundera på om du klarar av att förbränna det du precis stoppat i dej. Jag har valt bort fett i stekpannan när jag lagar mat. I början levde jag på kokta grönsaker med krossade tomater typ.

Exprimentera- Åter till punkten om att vara medveten, ta reda på vad du kan äta & exprimentera fram rätter du gillar! Jag äter tex mycket stekt zucchini, paprika & lök med lättt creme fraisch till. & mycket kryddor! Det sätter en otrolig fart på förbränningen. Underskatta inte ungnen! Då kan du passa på att göra annat medans maten lagar sej själv. Nu har ju jag alltid haft ett stort matintresse, något som jag verkligen har haft nytta av nu. Ta bort halvfabrikat & laga så mycket som möjligt själv!






Nu vart det lite rörigt här, men visste inte riktigt hur jag skulla lägga upp det annars :P Hoppas någon blev lite inspirerad! Kan ju berätta att igår vägde mej, & jag har totalt gått ner 15 kilo sen den 1a februari! Det är väll värt att hurra för?



9 december 2010



12 april 2011

14 kommentarer

wictoria

13 Apr 2011 19:06

Bästa Nadinis! I sommar är det du & jag som trivs bäst i våra skinn! :} <3

Emma

13 Apr 2011 19:24

Du är heelt awesoome!

Anonym

13 Apr 2011 20:50

Helt otroligt, Gud vad duktig du är! Jag blev inspirerad och tycker du ska vara grymt stolt över dig själv som tagit dig såhär långt på så kort tid! :-)

Kraam

Mamma Monica

13 Apr 2011 21:03

Du skulle ta och lägga ut detta inlägg på nätet så att det blir tillgängligt för alla. Du skriver på ett bra och enkelt sätt som peppar den som är mottaglig.

Strongt jobbat tjejen och du ska ha alla credit för ett hårt jobb. Vacker som en dag är du och har alltid varit.

Jag är så glad för din skull smulan,,kramis

Din Älskling

13 Apr 2011 23:01

Du är så duktigt Älsk och jag är så stolt över dej ! När du kommer hem så lovar jag att hjälpa dej att hålla det här !!! <3

Hanna

13 Apr 2011 23:15

Så jävla bra du är! Du ska ha all credit någonsin. Duktiga du!

damberg

14 Apr 2011 07:45

du är så grymt bra!!! =)

Rebecca - Mamma till Tove

14 Apr 2011 09:39

Vilken otrolig prestation av dig! Så otroligt duktig. Själv befinner jag mig också på en viktresa nedåt och får verkligen inspiration av din berättelse

nath

14 Apr 2011 10:40

vilken inspiration man får!;)

Anonym

14 Apr 2011 12:08

Ahhh gud va duktig!! inspiration till max!

Sandra Is The Shit!

14 Apr 2011 13:18

Fy faaaan vad duktig du är snygging!! :D GO NADINE! :D

Thilda

15 Apr 2011 23:20

herregud vad du är duktig! vad inspirerad jag blev nu :) hejja dig!

Emma

20 Apr 2011 21:28

fan vad duktig du är Nadine! :) skitsnygg oxå! :*

SÄÄSSYY

07 Feb 2012 18:10

tänk om jag också kunde få den motivationen :(

starkt gjort

Kommentera

Publiceras ej