Hej! Äntligen är jag i något som kan kallas för stad, närmare bestämt Taupo. Här stannar jag två nätter så passade på att köpa ett dygns wifi :) Har gjort sjukt mycket sedan sist, ska försöka återge det här så nu blir det en bildbomb igen :)

Istället för att ta båten runt alla öar igen i torsdags hoppade jag av i Russell, en udde utanför Paihia. Strosade runt & njöt av omgivningen, gick till turistbyrån & fick en karta. Promenerade längs en led & råkade hamna på privat mark & blev utskälld av någon sur gubbe.

Sen var det dags att ta bussen tillbaka till Auckland för en natt. Tidigt på morgonen klev vi på södergående buss & stannade vid en utsiktsplats där vi såg hela Auckland skyline.

Vårt stopp för natten var Hot water beach, innan vi kom fram till vårt hostel stannade vi vid underbara Cathedrale cove.

Grejen med Hot water beach är att när tidvattnet är högt kan man gräva upp pooler på stranden & bada i varmt vatten. Vi gick ned vid tio tiden på kvällen & grävde. Hade inte tålamod att leta så gick hem utan att bada men det var kul :)

Dagen efter var det dags för att åka till Waitomo där nästa alla utom jag åkte på Black river rafting. Pallade verkligen inte att simma i iskallt vatten i en mörk grotta i tre eller fem timmar :P På vägen dit stannade vi Otorohanga & gick kongatåg genom en kolsvart tunnel som använts till gruvarbete. Firade även en av killarna i gruppen som fyllde 23 år :)

& igår var helt klart den bästa dagen! Alla vaknade taggade med tanken på att idag var det dags att besöka Hobbiton! Behöver väll inte skriva mer än så? Fick veta så mycket sjukt om hur filmerna faktiskt gjordes & vilket arbete dom la ned! Tex det stora trädet på femte bilden, det är konstgjort. Det tog tretton månader att göra då det är 250:000 blad som är fastsydda för hand & trädet är med 6 sekunder i den förlängda versionen av The hobbit!! & gissa vem som hsr ett av bladen? Jo jag :D Fick det av guiden så nej, jag har inte kraschat något :) Efter rundturen fick vi besöka puben från filmen där vi fick varsit glas, valde alkoholfri ginger ale som bara finns där :) Kör nyktert ett tag, känns skönt. Efter vårt besök där åkte vi till Rotorua där vi besökte en Maori-stam! Har aldrig vart med om något liknande! Först fick vi välkomstfika efter att en av kvinnorna välsignat oss innan vi fick ta ett steg in på området. Den feta bullen var nog det godaste bakverket jag ätit, friterad scone! Efter genomgång av regler ( tex fick man endast ha huvudet på kudden & ingen annan kroppsdel då huvudet är navet & skorna måste lämnas utomhus ) lekte vi några lekar & övade på en sång inför kvällen. Sen var det dags för vårt officiella välkomnade helt enligt stammens uråldriga traditioner, sen fick vi gå runt inne i byn & lära oss deras liv & traditioner. Sen bjöds det på brakmiddag som dom grävt upp ur marken. Vi från Kiwibussen fick även underhålla dom andra 150 gästerna med vår sång vi lärt oss tidigare under dagen :) Sen sov vi i de varmaste & skönaste sängarna än så länge. Fick även njuta av att bada jacuzzi på området. Kände oss verkligen viktiga då det endast var vi som fick sova kvar. Men alltså, vid välkomstcermonin.. Fick stränga order om att inte skratta eller le när dom genomförde sin dans, var jävligt svårt kan jag säga speciellt när man tänkte på det. Det såg för roligt ut! Det finns massa såna här Maori-upplevelser runt om Nz men den här är rankad som den bästa & jag förstår varför. Kiwi experience har som sagt ett samarbete så det är endast dom som reser med Kiwibussarna som får sova över & jag säger som vår guide: Detta är ett måste!